Δυσλεξία – Γράφει η Μαρίνα-Αγάπη Φράγκου

1834

%ce%b1%ce%b3%ce%b1%cf%80%ce%b7-%ce%bc%ce%b1%cf%81%ce%b9%ce%bd%ce%b1

Άρθρο που δημοσιεύεται στην έντυπη έκδοση της «ΝΗΣΙΩΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΡΟΜΗΣ» του Σαββάτου 10 Δεκεμβρίου που κυκλοφορεί

   Η δυσλεξία είναι μια ειδική μαθησιακή δυσκολία, που επηρεάζει έναν ή περισσότερους από τους τομείς της ανάγνωσης, της ορθογραφίας και της γραπτής γλώσσας, και που μπορεί να συνοδεύεται επίσης και με δυσκολία στο χειρισμό αριθμών. Ιδιαίτερα σχετίζεται με τον έλεγχο του γραπτού λόγου, παρόλο που σε ορισμένες περιπτώσεις επηρεάζει, σε κάποιο βαθμό, τον προφορικό λόγο.

Σύμφωνα με την Landau τα δυσλεκτικά άτομα αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην ανάγνωση, τη γραφή, την ομιλία, τους αριθμούς και την βραχυπρόθεσμη μνήμη.

Όσον αφορά την ανάγνωση, τα δυσλεκτικά παιδία αντιμετωπίζουν πρόβλημα στην αποκωδικοποίηση με αποτέλεσμα να δυσκολεύονται στην αναγνώριση γραπτών συμβόλων του γραπτού κώδικα σε φωνολογική παράσταση. Ακόμα αντιμετωπίζουν δυσκολίες και στην κατανόηση ενός κειμένου και συχνά παραλείπουν ή αλλάζουν γράμματα λέξεις ή προτάσεις. Άλλο ένα χαρακτηριστικό των δυσλεκτικών παιδιών είναι ο αργός ρυθμός ανάγνωσης και η αδυναμία συγκέντρωσης.

 Το φαινόμενο παράλειψης ή αντικατάστασης γραμμάτων παρατηρείται και στην γραφή, με πρόσθετη την αντιστροφή γραμμάτων. Ακόμα υπάρχουν περιπτώσεις παιδιών που γράφουν την ίδια λέξη με διαφορετικούς τρόπους στην ίδια παράγραφο ή πρόταση. Σημαντικό είναι πως για τα δυσλεκτικά άτομα είναι πιο εύκολο να διηγηθούν μια ιστορία προφορικά παρά να την καταγράψουν.

Στην  ομιλία,  τα δυσλεκτικά άτομα φαίνεται να δυσκολεύονται  στην επανάληψη πολυσύλλαβων λέξεων, ή στην ακολουθία αριθμών και λέξεων.

  Αναφορικά με τους αριθμούς, υπάρχει περίπτωση να αντιμετωπίζουν δυσκολία στις απλές μαθηματικές πράξεις. Αυτό συνήθως είναι απόρροια της δυσκολίας κατανόησης των βασικών μαθηματικών εννοιών. Από τα πιο συχνά τους προβλήματα βρίσκονται στην εκμάθηση της προπαίδειας, της ώρας αλλά και στην έλλειψη προσανατολισμού.

Σχετικά με την βραχυπρόθεσμη μνήμη, αυτή αποτελεί το σημαντικότερο πρόβλημα των δυσλεκτικών παιδιών. Πιο συγκεκριμένα δυσκολεύονται στην απομνημόνευση γλωσσικού υλικού αλλά και αριθμών. Όσες προσπάθειες και να κάνουν για να απομνημονεύσουν ένα κείμενο τις περισσότερες φόρες δεν τα καταφέρνουν, αλλά και σε περίπτωση που το απομνημονεύσουν δυσκολεύονται στην ανάκληση γεγονότων και λεπτομερειών. Αντίθετα, έχουν ισχυρή μακροπρόθεσμη μνήμη. Θυμούνται και εξιστορούν ιστορίες που έχουν βιώσει οι ίδιοι ή συγγενικά τους πρόσωπα με μεγάλη ευκολία.

 Κλείνοντας, είναι σημαντικό να σημειωθεί πώς μιλώντας για δυσλεξία , δεν πρέπει να μένουμε μονό στα προβλήματα αλλά και στο ότι τα δυσλεκτικά παιδιά μπορεί να έχουν πολλά ταλέντα και δεξιότητες.  Η δυσλεξία δεν εμπόδισε  τους Αϊνστάιν, Έντισον, Λεονάρντο Ντα Βίντσι, Ροκφέλερ, Τομ Κρουζ, Σιλβέστερ Σταλόνε, όλοι τους δυσλεξικοί να διαπρέψουν ως διάσημοι εφευρέτες, επιστήμονες, ολυμπιονίκες, έμποροι ή και καλλιτέχνες. Το πέτυχαν επειδή η δυσλεξία τους προίκισε με δημιουργικούς εγκεφάλους, πίστεψαν στον εαυτό τους, προσπάθησαν.  Η  δυσλεξία δε σταματά το παιδί να αναπτύξει το ταλέντο του και να επιτύχει, αρκεί να διαγνωσθεί έγκαιρα και σωστά, το παιδί να βοηθηθεί, να εμψυχωθεί, να γίνει αποδεκτό όπως είναι.