Το μάθημα της Έκθεσης ήταν και είναι ακόμη ένα από τα πιο ιδιαίτερα μαθήματα των πανελληνίων εξετάσεων. Αρχικά είναι ένα μάθημα στο οποίο εξετάζονται ΟΛΟΙ οι μαθητές, ανεξάρτητα με την κατεύθυνση που έχουν επιλέξει, είτε βρίσκονται στο Ενιαίο Λύκειο είτε στο Επαγγελματικό. Ακόμη είναι κοινή διαπίστωση για όσους ασχολούνται με την προετοιμασία των μαθητών και παρακολουθούν τα θέματα και τα στατιστικά των αποτελεσμάτων ότι το μάθημα της Έκθεσης είναι αυτό που κάθε χρονιά, ανεξάρτητα αν το θέμα θεωρήθηκε εύκολο ή δύσκολο, στέλνει τα περισσότερα γραπτά σε τρίτο βαθμολογητή. Αυτό, πρακτικά, σημαίνει ότι υπάρχει αρκετά μεγάλη απόσταση στην βαθμολογία των δύο πρώτων βαθμολογητών, πράγμα εύλογο αν αναλογιστεί κανείς το πόσο υποκειμενικό θέμα είναι ο τρόπος που γράφει και εκφράζεται ο κάθε μαθητής.
Πως γίνεται η εξέταση πλέον;
Όσοι θυμούνται τα θέματα των εξετάσεων με το σύστημα των δεσμών καταλαβαίνουν τις ιδιαιτερότητες. Γι αυτό και πολλοί είναι οι γονείς των σημερινών μαθητών που ρωτάνε για το μάθημα της Έκθεσης, αλλά σπάνια έχουν μια ολοκληρωμένη εικόνα για το πώς διαμορφώνεται το μάθημα στο σημερινό σύστημα εξετάσεων και ποια είναι τα ζητούμενα.
Κατ’ αρχήν η εξέταση του μαθήματος πλέον έχει χωριστεί στα δύο: στο κομμάτι της κατανόησης κειμένου και των ασκήσεων, που περιλαμβάνει ένα κείμενο του οποίου ζητάται περίληψη και άλλες ασκήσεις ανάπτυξης καθώς και δομής του κειμένου και λεξιλογικές. Αυτὀ το κομμάτι έχει μπει για να δώσει μια πιο αντικειμενική διάσταση στην εξέταση της Εκθεσης.
Το δεύτερο κομμάτι είναι η παραγωγή λόγου, δηλαδή η γνωστή σε όλους “Έκθεση”. Κι εδώ όμως τα θέματα πλέον έχουν διαφοροποιηθεί σε σχέση με τα προηγούμενα συστήματα. Το ζητούμενο της έκθεσης πλέον που καλείται να γράψει ο μαθητής, διαφέρει κατα πολύ από τα δοκιμιακού τύπου και γενικού περιεχομένου θέματα που έπεφταν παλιά. Πλέον το κείμενο που πρέπει να γράψει ένας μαθητής έχει πολύ συγκεκριμένη δομή (άρθρο, εισήγηση, επιστολή) και συνήθως απαρτίζεται από δύο υπο-ζητούμενα, π.χ αίτιο ενός φαινομένου και τρόποι αντιμετώπισεις.
Βεβαίως τα ζητούμενα από τα οποία επιλέγονται τα θέματα ανήκουν σε ευρύτερες θεματικές ενότητες, τις οποίες ο μαθητής μελετάει καθ’ όλη την διάρκεια της χρονιάς.
Η μέθοδος του i-Εκπαίδευση
Στο διαδικτυακό φροντιστήριο i-Εκπαίδευση ξέρουμε πολύ καλά πόσο σημαντική είναι η καλή απόδοση των μαθητών στο μάθημα της Έκθεσης, ειδικά στα σημερινά δεδομένα που τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα είναι λιγότερα, συνεπώς κάθε απώλεια βαθμών έχει μεγαλύτερη επίπτωση στο τελικό αποτέλεσμα.
Βεβαίως η “παραγωγή λόγου” και η ξεκάθαρη έκφραση είναι αποτέλεσμα πολλών παραγόντων που προκύπτουν στους μαθητές αθροιστικά από την μικρή τους ηλικία. Στο πρόγραμμα του i-Εκπαίδευση όμως στοχεύουμε στο να μάθουμε στους μαθητές μας να αντιμετωπίζουν σωστά το γραπτό της Έκθεσης, να μπορούν να δημιουργούν ένα σωστά δομημένο γραπτό, με συνοχή και επιχειρήματα.
Το στάδιο της προετοιμασίας για τις πανελλήνιες ξεκινά από την Β΄ Λυκείου. Στη Β΄ Λυκείου οι μαθητές εκτός από τις προτεινόμενες θεματικές ενότητες, μαθαίνουν πώς να φτιάχνουν μια σωστή περίληψη (σημ. στις πανελλήνιες η περίληψη δίνει τους 5 από τους 20 βαθμούς, δηλαδή αποτελεί το 1/4 της συνολικής βαθμολογίας) και ακόμη μαθαίνουν πως να χωρίζουν τα επιχειρήματά τους για να μπορέσουν να δομήσουν μια σωστή έκθεση.
Στην Γ΄ Λυκείου ο μαθητής αρχικά καλύπτει το κομμάτι της θεωρίας που καλύπτει θέματα κυρίως δομής του κειμένου, με τρόπους ανάπτυξης κειμένου, τρόπους και μέσα πειθούς κτλ. Πάνω σε αυτά τα θέματα δουλεύει και σε όλη την διάρκεια της χρονιάς αφού είναι ενσωματωμένα στις ασκήσεις που βλέπουμε μαζί σε κάθε μάθημα. Η θερινή προετοιμασία καλύπτει σε πολύ μεγάλο βαθμό αυτό το στάδιο, δίνοντάς μας πολύ περισσότερο χρόνο για προετοιμασία και επαναλήψεις μέσα στην χρονιά.
Το δεύτερο στάδιο είναι η κάλυψη όλων των προτεινόμενων θεματικών ενοτήτων. Η κάλυψη τους είναι εξαιρετικά σημαντική, καθώς το τελικό θέμα των εξετάσεων θα ανήκει σε κάποια από αυτές. Σε αυτό το στάδιο δουλεύουμε κυρίως την επιχειρηματολογία που πρέπει να να αναπτύσσει ο μαθητής ανάλογα με το θέμα. Βλέπουμε ορισμούς, και παίρνει ιδέες τις οποίες θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει για οποιοδήποτε σχετικό θέμα του ζητηθεί. Μαθαίνει ακόμη πώς να χρησιμοποιεί τις ιδέες του, ώστε το κείμενο να έχει συνοχή και συνάφεια ιδεών. Τέλος μαθαίνει πώς να συνδέει σωστά τα πιθανά ζητούμενα του θέματος της Έκθεσης. Όλα αυτά επιτυγχάνονται, με εξάσκηση πάνω σε θέματα και κριτήρια αξιολόγησης σε κάθε μάθημα, που ζητάνε και ασκήσεις αλλά και παραγωγή κειμένων.
Τρίτο και τελευταίο στάδιο είναι η λύση θεμάτων που έχουν πέσει τα προηγούμενα χρόνια σε πανελλήνιες εξετάσεις καθώς και θέματα προσομοίωσης που βάζει το φροντιστήριο. Φυσικά θέματα προσομοίωσης δίνονται καθ ‘όλη την διάρκεια της χρονιάς αλλά πλησιάζοντας προς τις εξετάσεις κι αφού έχει ολοκληρωθεί η ύλη αυτά πυκνώνουν.
Μετά απ’ όλα αυτά, ο μαθητής βρίσκεται στην εξεταστική αίθουσα με όλα τα απαραίτητα εφόδια και γνώσεις, ώστε να “αντιμετωπίσει” σωστά οποιοδήποτε θέμα.
Το “μυστικό” της επιτυχίας για την Έκθεση
Με βεβαιότητα μπορούμε να πούμε, μετά από τόσα χρόνια που δουλεύουμε μαζί με τους μαθητές μας, ότι δεν υπάρχουν μυστικά επιτυχίας στο μάθημα της Έκθεσης. Οι μαθητές δεν χρειάζεται ούτε να έχουν ειδικές γνώσεις, ούτε να επιδίδονται σε βαθιές “φιλοσοφικές” ή κοινωνιολογικές αναλύσεις για να έχουν ένα σωστό αποτέλεσμα. Χρειάζεται μόνο σωστή προετοιμασία, και με την βοήθεια έμπειρων καθηγητών να μάθουν να εκφράζουν την σκέψη τους απλά, κατανοητά και ολοκληρωμένα.
Για οποιαδήποτε απορία σχετικά με την Έκθεση ή οποιοδήποτε άλλο μάθημα, μην διστάσετε λοιπόν να επικοινωνήσετε μαζί μας για ένα ΔΩΡΕΑΝ μάθημα παρουσίασης του τρόπου που πραγματοποιείται το μάθημα αλλά και να μιλήσουμε και να βρούμε ένα πρόγραμμα που ταιριάζει απόλυτα στις ανάγκες σας.
Για ερωτήσεις σχετικά με τα μαθήματα ή τα Θερινά τμήματα του “i-Εκπαίδευση” και περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε μαζί μας στο 6981072600