Η ημερίδα για την Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Πολιτική και το Νησιωτικό Χώρο, που πραγματοποιήθηκε στην Κω

561

Σήμερα Σάββατο 18 Ιανουαρίου 2020 στην αίθουσα συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου στο Δημαρχιακό Μέγαρο Κω πραγματοποιήθηκε η ημερίδα για την Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Πολιτική και το Νησιωτικό Χώρο.

Η ημερίδα είχε ως στόχο την διαβούλευση με την Ομάδα Χάραξης Πολιτικών του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής που έχει συγκροτηθεί ως όργανο κατάρτισης στο σχεδιασμό του νέου Εταιρικού Συμφώνου για το Πλαίσιο Ανάπτυξης ΕΣΠΑ 2021-2027 και να καταθέσουν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς τις προτάσεις τους!

Στην ημερίδα συμμετείχαν ο Ειδικός Σύμβουλος του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Κουτουλάκης Εμμανουήλ, η Γενική Γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής  Χριστιάνα Καλογήρου,ο Υφυπουργός Τουρισμού Μάνος Κόνσολας,ο Δήμαρχος Κω Θεοδόσης Νικηταράς, ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου Γιώργος Χατζημάρκος, ο Γενικός Γραμματέας του ΕΟΤ Δημήτρης Φραγκάκης, ο Αντιπεριφερειάρχης Γιάννης Κρητικός, ο Επάρχος Κω – Νισύρου Ιωάννης Καμπανής, ο Έπαρχος Καλύμνου Μανώλης Μουσελλής ο Δήμαρχος Καλύμνου Δημήτρης Διακομιχάλης, ο Δήμαρχος Αστυπάλαιας Νίκο Κομηνέα, Αντιδήμαρχοι και Δημοτικοί Σύμβουλοι του Δήμου Κω, οι Πρυτάνεις του Πανεπιστημίου Αιγαίου καθώς και εκπρόσωποι φορέων.

Επίσης από Κάλυμνο ήταν ο Πρόεδρος της ΑΝΕΚ Γιάννης Διαμαντής και εκ μέρους του Επιμελητηρίου ο Άγγελος Καλαθιανάκης

Η σημερινή ημερίδα είναι η πρώτη ημερίδα για την Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Πολιτική και το Νησιωτικό Χώρο.που πραγματοποιείται στο Νότιο Αιγαίο,  θα ακολουθήσει και δεύτερη στις Κυκλάδες, προκειμένου το σύνολο των φορέων της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου να συμμετάσχουν στη σχετική διαβούλευση της στρατηγικής του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ενόψει της προγραμματικής περιόδου 2021-2027.

Η διαδικασία διαλόγου που έχει ξεκινήσει το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σε συνεργασία με τις νησιωτικές περιφέρειες και τους φορείς σύμφωνα με τον ειδικό σύμβουλο του υπουργού Ναυτιλίας συμβάλλει στην κατάθεση προτάσεων και την ανάδειξη προτεραιοτήτων για τη διαμόρφωση μιας ολοκληρωμένης πολιτικής για τη νησιωτική ανάπτυξη.

Όπως τόνισε ο κ. Κουτουλάκης  η νέα Προγραμματική Περίοδος διαμορφώνεται σε μία περίοδο μεγάλων και σύνθετων αλλαγών και προκλήσεων με την Ελλάδα να πρέπει και να μπορεί πλέον να παίξει ρόλο διαμορφωτή των εξελίξεων.  

Υπογράμμισε επίσης  ότι  το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έχει ήδη συστήσει ομάδα χάραξης πολιτικής ενόψει του 2021-2027 που εργάζεται πάνω σε 6 θεματικούς άξονες:

1ος: Λιμενική πολιτική – θαλάσσιοι λιμένες και ναυτιλιακές υποδομές

2ος: Ακτοπλοΐα- θαλάσσιες μεταφορές

3ος: Νησιωτική Πολιτική –Προσβασιμότητα και ανάπτυξη

4ος: Θαλάσσια επιχείρηση και στρατηγική ασφάλειας

5ος: Ναυτική εκπαίδευση – Γαλάζια επαγγέλματα- Απασχόληση

6ος: Θεσμική ενδυνάμωση – Ψηφιακή διακυβέρνηση

Η Γενική Γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής  Χριστιάνα Καλογήρου   υπογράμμισε  ότι βασική επιδίωξη του υπουργείου είναι η Ελλάδα να αποκτήσει μια επίσημη, αναγνωρισμένη και καλά στοιχειοθετημένη δημόσια Νησιωτική Πολιτική που θα διαθέτει σαφείς στρατηγικούς στόχους, αρμοδιότητες και ένα διακριτό σχέδιο δράσης με συγκεκριμένα μέσα και εργαλεία για να υλοποιηθεί. Οι πολίτες των νησιών είναι Ευρωπαίοι Πολίτες που έχουν ανάγκες και δικαιώματα και περιμένουν από την Ε.Ε. την υιοθέτηση σύγχρονων πολιτικών για την άρση της απομόνωσης και την ολοκληρωμένη προσέγγιση στην νησιωτική συνοχή, όπως είπε η κ. Καλογήρου. 

 Ο υφυπουργός Τουρισμού Μάνος Κόνσολας αφού υπογράμμισε τη σπουδαιότητα της ημερίδας παρουσίασε 6 άξονες δράσεων, πάνω στους οποίους μπορούν να αναπτυχθούν οι προτεραιότητες για το σχεδιασμό του νέου ΕΣΠΑ 2021-2027 και  που αφορούν στα κριτήρια της διπλής νησιωτικότητας, την ανάπτυξη υποδομών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης στα νησιά, τη στήριξη της επιχειρηματικότητας στα νησιά, τις Πολιτικές για τη Γαλάζια Ανάπτυξη, τον Επανασχεδιασμό του Δικτύου Μεταφορών στα νησιά και τη βελτίωση των υποδομών για την κρουαζιέρα. 

Την ανάγκη να αντιμετωπιστεί  το Νότιο Αιγαίο με όρους ισονομίας και δικαιοσύνης, όσον αφορά στις χρηματοδοτήσεις τόνισε  ο περιφερειάρχης Γιώργος Χατζημάρκος κατά την παρέμβασή του στην ημερίδα, μίλησε για τη νησιωτική Περιφέρεια με τα 118 λιμάνια,  για τα ψίχουλα που το κράτος δίνει για τις ακτοπλοϊκές μεταφορές στα νησιά, την αναγκαιότητα επιστροφής των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά και  τόνισε  ότι το Νότιο Αιγαίο πέρασε μπροστά σε όλους τους δείκτες στον μοναδικό κλάδο της οικονομίας,  τον τουρισμό, ο οποίος φέρνει εισόδημα και φέρνει και δημόσια έσοδα. Στα δημόσια έσοδα, είναι ξεκάθαρο το αποτύπωμα της συνεισφοράς του Νοτίου Αιγαίου ανέφερε χαρακτηριστικά.

 Ο Δήμαρχος Κω Θεοδόσης Νικηταράς, ως οικοδεσπότης, ευχαρίστησε τους διοργανωτές για το ότι η Κως αποτέλεσε το σημείο εκκίνησης του περιφερειακού διαλόγου (Νοτίου Αιγαίου) για τη χάραξη ολοκληρωμένης θαλάσσιας πολιτικής ενόψει του ΕΣΠΑ 2021-2027  και  τόνισε ότι με τις ενέργειές τους, ως δημοτική αρχή εδώ και τέσσερις μήνες, η εξωστρέφεια αρχίζει ήδη να αποφέρει καρπούς. Επισήμανε δε ότι το κράτος πρέπει να βρίσκεται κοντά στους νησιώτες και ότι πρέπει  να υπάρξει μια ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική στον νησιωτικό χώρο.

 Ο δήμαρχος Καλυμνίων Δημήτρης Διακομιχάλης ανέφερε ότι είναι ο παλαιότερος αυτοδιοικητικός εν ενεργεία έχει βιώσει τα Μεσογεικά Προγράμματα(ΜΟΠ),το 1ο και 2ο πακέτο Ντελόρ, τα ΕΣΠΑ,τα προβλήματα που υπήρχαν από την πρώτη στιγμή συνεχίζουν και θα συνεχίσουν αν δεν υπάρξει αλλαγή του θεσμικού πλαισίου. Η Αυτοδιοίκηση υπόκειται σε 17 ελέγχους και αν δεν αντιπετωπισθουν οι στρεβλώσεις και δεν εφαρμοσθεί η ρήτρα νησιωτικότητας που αποφασίσθηκε το 2013 όταν ξανασυναντηθούμε πάλι για τα ίδια προβλήματα θα μιλάμε.

Ο Έπαρχος Καλύμνου Μανώλης Μουσελλής πρότεινε την πρόβλεψη φορολογικών κινήτρων ιδιαίτερα για τα μικρά νησιά για να μπορέσει να υπάρξει ανάπτυξη όπως χαρακτηριστικά είπε.

Ο Πρόεδρος της ΑΝΕΚ Ιωάννης Διαμαντής αναφέρθηκε σε ανισότητες που υπάρχουν στην επιδότηση των δρομολογιακών γραμμών φέρνοντας χαρακτηριστικό παράδειγμα την άγονη γραμμή από Κω προς Ρόδο με τα ενδιάμεσα νησιά το μίλι να επιδοτείται με 140 ευρώ ,ενώ στη γραμμή από Κάλυμνο προς τα νησιά τη ΠΕ Καλύμνου να επιδοτείται μόνο 34 ευρώ.

(Πληροφορίες από kosnews24.gr)