Αεροδρόμιο Καλύμνου 16 χρόνια λειτουργίας. Η άνοδος και η πτώση στην επιβατική κίνηση.

3011

H δραματική μείωση των πτήσεων  τα 5 τελευταία χρόνια έφερε την απαξίωση

ΣΥΜΠΛΗΡΩΘΗΚΑΝ 16  ΧΡΟΝΙΑ

Τρίτη 9 Αυγούστου 2022, συμπληρώθηκαν 16 χρόνια ακριβώς ,από την 9η Αυγούστου 2006, ημέρα εγκαινίων και λειτουργίας του Αεροδρομίου Καλύμνου.

 Ημέρα που το όνειρο όλων των Καλυμνίων μετά από 20 χρόνια έγινε πραγματικότητα.Εδώ να κάνουμε μία μικρή παρένθεση και να αναφερθούμε στην καθοριστική συμβολή του πρώην Υπουργού Ναυτιλίας Αριστοτέλη Παυλίδη στην επίσπευση των εργασιών για την ολοκλήρωση των κτιριακών εγκαταστάσεων του αεροδρομίου. Χωρίς το συνεχές ενδιαφέρον του Α.Παυλίδη δεν γνωρίζουμε ποια θα ήταν η εξέλιξη και τύχη του έργου του αεροδρομίου. 

Πέρασαν ήδη 16 χρόνια και στο αεροδρόμιο Καλύμνου μέσα στο χρονικό αυτό διάστημα με περίπου  πτήσεις από αεροσκάφη της  Ολυμπιακής Αεροπορίας  μέχρι στις 30 Σεπτεμβρίου 2016 και με αεροσκάφη της ASTRA AIRLINES στη συνέχεια και  της SKY EXPRESS τα 4 τελευταία χρόνια από «Ελευθέριος Βενιζέλος» και Ρόδος (ενδωδεκανησιακό δρομολόγιο)  προς Κάλυμνο και αντίστροφα,  διακινήθηκαν περισσότεροι από 269.871  επιβάτες(αφίξεις 130.274 και αναχωρήσεις 139.597)

Ένα αεροδρόμιο ασφαλέστατο ,όπως δηλώνουν οι αρμόδιοι και με σύγχρονες και άνετες κτιριακές εγκαταστάσεις 2.500 τμ  που εξυπηρετούν απρόσκοπτα το επιβατικό κοινό. Επίσης διαθέτει xώρο στάθμευσης για 300 ΙΧ επιβατικά αυτοκίνητα.

Παρά τα όποια προβλήματα έχουν  παρουσιαστεί  όλα αυτά τα χρόνια λειτουργίας του  και κάποια δικαιολογημένα παράπονα επιβατών, για κάποιες ακυρώσεις ή  που δεν εύρισκαν  σε κάποια δρομολόγια θέσεις για να ταξιδέψουν και αναγκαζόντουσαν  να μεταβαίνουν στην Κω, το Αεροδρόμιο Καλύμνου λειτούργησε, απρόσκοπτα και εξυπηρέτησε κατά τον καλύτερο τρόπο όλους τους συμπατριώτες μας αλλά και τους επισκέπτες του νησιού που το χρησιμοποίησαν.

Δυστυχώς όμως η μείωση των πτήσεων από την 1η Οκτωβρίου 2016, δημιούργησε και θα δημιουργήσει ακόμη περισσότερα  προβλήματα στην εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού ,ένα θέμα στο οποίο θα αναφερθούμε στη συνέχεια

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Τα στατιστικά στοιχεία από την επιβατική κίνηση για τα 16 χρόνια (10 Αύγουστου 2006– 31 Ιουλίου 2022) λειτουργίας  του Αεροδρομίου φαίνονται στον πίνακα που παραθέτουμε.

Παρατηρούμε ότι 2016 σε σχέση με το 2015 λόγω της μείωσης των πτήσεων από την 1η Οκτωβρίου 2016 είχαμε μια βουτιά της τάξεως του 24% . Συγκεκριμένα το 2015 η επιβατική κίνηση ανήλθε σε 24.575 επιβάτες με 1304 πτήσεις. Το 2016 οι πτήσεις μειώθηκαν κατά 140 και διακινήθηκαν 18.637 επιβάτες δηλαδή υπήρξε μία μείωση της τάξεως του 24%

Για το 2017 η βουτιά στην  επιβατική κίνηση ήταν ακόμη μεγαλύτερη αφού έφτασε το 52% σε σχέση με το 2015.

 Διακινήθηκαν μόνο 11.981 επιβάτες έναντι των 24.575 το 2015 και των 18.631 το 2016.

Δυστυχώς το 2018 μέχρι και το 2021,οι πτήσεις κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα αλλά υπάρχει μείωση στους διακινούμενους επιβάτες.

Να σημειώσουμε ότι οι καλύτερες χρονιές στα 16 χρόνια λειτουργίας του Αεροδρομίου Καλύμνου ήταν το 2014 και το 2015 με 24.512 και 24.575 επιβάτες αντίστοιχα.

Η ΑΝΟΔΟΣ ΚΑΙ Η ΠΤΩΣΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΒΑΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ. Η ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΩΝ ΚΑΤΆ 50% ΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ 5 ΧΡΟΝΙΑ ΕΦΕΡΕ ΤΗΝ ΑΠΑΞΙΩΣΗ

Δυστυχώς η 16η επέτειος λειτουργίας του Αεροδρομίου Καλύμνου το βρίσκει σε μία φάση απαξίωσης με την δραματική μείωση των πτήσεων τα πέντε τελευταία χρόνια σε ποσοστό με αντίστοιχη μείωση του επιβατικού κοινού, που αναγκάζεται να μετακινείται μέσω Κω και να υφίσταται εκτός της ταλαιπωρίας και μεγαλύτερη οικονομική επιβάρυνση.

 Οι  πτήσεις που αφορούν στην Κάλυμνο μειώθηκαν από 1η Οκτωβρίου 2016 στο 50% περίπου, σε σχέση  την προγενέστερη  κατάσταση

 Δυστυχώς δεν υπήρξε καμία έντονη αντίδραση ή κινητοποίηση από αρμοδίους και Φορείς αντίθετα τηρήθηκε απ’ όλους μία περίεργη παθητική στάση.

Η ΥΠΟΣΧΕΣΗ ΓΙΑ ΝΕΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΚΑΙ Η ΑΥΞΗΣΗ ΤΟΥ ΕΝΕΡΓΟΥ ΜΗΚΟΥΣ ΤΟΥ ΔΙΑΔΡΟΜΟΥ 

Η υπόσχεση  από την προηγούμενη Κυβέρνηση και τον ίδιο τον Αλέξη Τσίπρα για κατασκευή νέου αεροδρομίου στην Παλιόνησο σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να θεωρηθεί ως βραχυχρόνια ή έστω μεσοπρόθεσμη λύση και το κυριότερο, λόγω του τεράστιου κόστους κατασκευής είναι πολύ δύσκολο έως ανέφικτο να υλοποιηθεί, ακόμη και αν κάποια στιγμή ξεκινήσουν οι διαδικασίες.

Η επαναφορά των δρομολογίων που ίσχυαν πριν 5 χρόνια με 10 πτήσεις εβδομαδιαίως αποτελούν την άμεση λύση που  θα φέρει την επιβατική κίνηση στα ικανοποιητικά επίπεδα πριν το 2016.

Αυτή θα πρέπει να είναι η πρώτη επιδίωξη των Αρχών και φορέων της Καλύμνου σε συνδυασμό με αίτημα μείωσης της τιμής των εισιτηρίων. Δεν μπορεί η γραμμή να είναι επιδοτούμενη και η τιμή στα ύψη    και να συμφέρει τον επιβάτη να ταξιδέψει μέσω Κω.

Εδώ θα πρέπει να επικεντρωθεί η άμεση επιδίωξη όλων. Λύση εφικτή, που πραγματικά θα αλλάξει θετικά  την εικόνα του αεροδρομίου  και θα έχει ξανά την επιβατική κίνηση που υπήρχε πριν 6 χρόνια.

Αναφορικά με την επέκταση του ενεργού μήκους του διαδρόμου αποτελεί μία λύση για την αναβάθμιση και ανάπτυξη του αεροδρομίου Καλύμνου, χωρίς βέβαια να δημιουργούνται προσδοκίες ότι το αεροδρόμιο θα μπορεί να δέχεται πολύ μεγάλα αεροσκάφη και διεθνείς πτήσεις από την Ευρώπη. Και πάλι οι δυνατότητες θα είναι περιορισμένες και για συγκεκριμένους τύπους αεροσκαφών.

 Βέβαια όπως φάνηκε μέχρι τώρα,  η αύξηση του ενεργού μήκους του διαδρόμου είναι ένα έργο που κινείται με πολύ αργούς ρυθμούς και παρ’ όλες τις εξαγγελίες και υποσχέσεις, δεν δείχνει να είναι στις προτεραιότητες της ΥΠΑ για το εγγύς μέλλον.

Στις 6 Ιουλίου 2022 επισκέφτηκε το Αεροδρόμιο Καλύμνου ο Διοικητής της ΥΠΑ  Γεώργιος Δριτσάκος, που διενήργησε αυτοψία σε όλους τους χώρους και ενημερώθηκε για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το αεροδρόμιο του νησιού.Συγκεκριμένα επιθεώρησε το έργο του Υδατόπυργου που βρίσκεται σε εξέλιξη, παράλληλα επισημάνθηκε η ανάγκη για άμεση υλοποίηση έργων αναβάθμισης των υποδομών του αερολιμένα με την κατασκευή υποστυλωμάτων αντιστήριξης προκειμένου να αντιμετωπιστούν κατολισθήσεις των πρανών του αεροδρομίου. Επίσης συζητήθηκε η ανάπτυξη του αεροδρομίου της Καλύμνου προκειμένου να δέχεται μεγαλύτερα αεροσκάφη, γεγονός που θα δώσει ώθηση και στην περαιτέρω τουριστική και οικονομική ανάπτυξη του νησιού.
 
Ο κ. Γεώργιος Δριτσάκος δήλωσε: «Στεκόμαστε δίπλα στους τοπικούς φορείς των περιφερειακών αεροδρομίων, στους ανθρώπους που εργάζονται καθώς και σε όλο το επιβατικό κοινό που μετακινείται σε αυτά. Η όλη προσπάθεια αναβάθμισης των υποδομών των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας μας είναι σε φάση υλοποίησης. Στο αεροδρόμιο της Καλύμνου η αναβάθμιση είναι σε εξέλιξη με τα προαναφερόμενα έργα. Τα περιφερειακά αεροδρόμια συμβάλουν στην ανάπτυξη των νησιών, του τουρισμού της οικονομίας της χώρας καθώς είναι και εθνικής σημασίας λόγω της γεωγραφικής τους θέσης».
 
Κλείνοντας αυτό το αφιέρωμα για τα 16 χρόνια του Αεροδρομίου Καλύμνου να επαναλάβουμε ότι άμεση κι εφικτή λύση είναι η επαναφορά των δρομολογίων που ίσχυαν πριν 5 χρόνια με 10 πτήσεις εβδομαδιαίως και η μείωση της τιμής των εισιτηρίων.

Το kalymnos-news.gr θα ήθελε  να  ευχαριστήσει τον Αερολιμενάρχη Ματθαίο Δαγιάση και το στέλεχος του Αεροδρομίου Καλύμνου  Σπύρο Γιαννούκο,   για τα χρήσιμα και ενδιαφέροντα στοιχεία που μας παραχώρησαν για την ενημέρωση των αναγνωστών μας.

Παραθέτουμε φωτογραφίες από τα εγκαίνια  του αεροδρομίου πριν 16 χρόνια ,στις 9 Αυγούστου 2006,από το αρχείο της «ΝΗΣΙΩΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΡΟΜΗΣ»