Το 2ο Γενικό Λύκειο Καλύμνου ως οικοδεσπότης σε πρόγραμμα Εrasmus+ για την Τεχνητή Νοημοσύνη.

474

Mε μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε στην Κάλυμνο η 4η βραχυπρόθεσμη κινητικότητα του προγράμματος erasmus+ ΒRAIINS (BRingArtificialIntelligenceINSchools) την εβδομάδα από 26 έως 31 Μαρτίου 2023. Οικοδεσπότης αυτή τη φορά ήταν το 2ο Γενικό Λύκειο Καλύμνου, το οποίο υποδέχθηκε μαθητές/τριες και καθηγητές/τριες από τρία ευρωπαϊκά σχολεία (από την Pamplona της Ισπανίας, τη Βιέννη της Αυστρίας και το Pavullo της Ιταλίας).

Στα πλαίσια του προγράμματος για την προώθηση της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ) στη σχολική εκπαίδευση, πρώτα παρουσιάστηκαν τα πεπραγμένα κάθε σχολείου στον τομέα της ΤΝ στο διάστημα μετά την τελευταία συνάντηση, στο Pavullo, το φθινόπωρο. Έπειτα ξεκίνησαν διδακτικές δραστηριότητες υπό τη μορφή εργαστηρίων, όπου οι μαθητές/τριες συνεργάστηκαν σε μικτές ως προς την εθνικότητα ομάδες. Συγκεκριμένα, στη διάρκεια της εβδομάδας πραγματοποιήθηκαν τα εξής εργαστήρια (workshop): 1. χρήση εφαρμογών ΤΝ (DALL-e, ChatGPT, Tome, Fliki, Canva κ.ά.) για τη δημιουργική πραγμάτευση και παρουσίαση κοινωνικών θεμάτων όπως η διαφορετικότητα, η κλιματική αλλαγή,η επίδραση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στις διαπροσωπικές σχέσεις κ.ά, 2. παιχνίδια ρόλων για τη θεατρική παρουσίαση διλημμάτων λόγω καταστρατήγησης ηθικών αρχών (διαφάνεια, εξηγησιμότητα, ιδιωτικότητα, λογοδοσία, δικαιοσύνη, ανθρώπινη εποπτεία κ.ά.) σε υψηλού κινδύνου χρήσεις της ΤΝ (π.χ. στην υγεία, τις μεταφορές, τη δικαιοσύνη, την εκπαίδευση, την παροχή κοινωνικών επιδομάτων ή ασύλου, την αστυνόμευση κ.ά.) 3. χρήση της γλώσσας Python για εκπαίδευση του ανθρωποειδούς ρομπότ ΝΑΟ, 4. χρήση του λογισμικού AppInventor σε συνδυασμό με την ασθενή ΤΝ για τη δημιουργία εφαρμογής  μετάφρασης στις γλώσσες των χωρών που συμμετείχαν στο πρόγραμμα, 5. Συνδυασμός του ΑppInventor με μοντέλο μηχανικής μάθησης για τη δημιουργία εφαρμογής ταξινόμησης. Εκτός από τα εργαστήρια, έγινε προβολή ντοκιμαντέρ στον χώρο του Εμπορικού Επιμελητηρίου Καλύμνου και συζήτηση με τους/τις μαθητές/τριες για τη σχέση της ΤΝ με το συναίσθημα, τη διαδικασία της μάθησης, τη δημιουργικότητα, τις επικίνδυνες χρήσεις της, καθώς και για την προϊούσα σύνθεση βιολογίας και ΤΝ.

Το πρόγραμμα erasmus έχει όμως και πολιτιστικό χαρακτήρα, οπότε οι επισκέπτες/τριες του νησιού είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν τον πολιτισμό και τα ήθη της Καλύμνου. Οργανώθηκαν επισκέψεις και ξεναγήσεις στους εξής χώρους: σε έκθεση-εργαστήριο επεξεργασίας φυσικών σπόγγων, στον Χριστό της Ιερουσαλήμ, στα Αργινώντα (όπουΕυρωπαίοι μαθητές αναρριχήθηκαν στα βράχια υπό την επίβλεψη ειδικών εκπαιδευτών), στον Βαθύ, στα Βλυχάδια, στο Ναυτικό Μουσείο, στο Λαογραφικό Μουσείο,στο Αρχαιολογικό Μουσείο, στη Μονή Αγίου Σάββα, στο Καλύμνικο Σπίτι καιστο Μουσείο Θαλασσίων Ευρημάτων Σταύρου Βαλσαμίδη. Οργανώθηκε επίσης παιχνίδι θησαυρού με χρήση QRcode σε σημεία πολιτιστικού ενδιαφέροντος της Πόθιας, καθώς και επίσκεψη στον χώρο του Δημόσιου ΙΕΚ Καλύμνου, όπου μαθητευόμενοι και εκπαιδευτές μαγείρεψαν και δίδαξαν την παρασκευή τοπικών καλύμνικων εδεσμάτων στους ξένους επισκέπτες (μετά το φαγητό ακολούθησε χορός). Στη φιλόξενη αυλή του 2ου ΓΕΛ οργανώθηκε ψησταριά, παρασκευάστηκαν καλύμνικες τηγανίτες, τραπέζι με διάφορα εδέσματα, διδασκαλία τοπικών χορών από μαθήτριες με παραδοσιακές στολές, ενώακολούθησαν αντίστοιχοιχοροί και από τις φιλοξενούμενες χώρες.

Στην αποχαιρετιστήρια τελετή για τη λήξη του προγράμματος, που έγινε στο Εμπορικό Επιμελητήριο, παρουσιάστηκαν πολλά από τα έργα που ολοκλήρωσαν οι μαθητές/τριες στη διάρκεια των εργαστηρίων. Επίσης, ο τελειόφοιτος φοιτητής του Πολυτεχνείου Θεσσαλίας Γιώργος Χαραμής παρουσίασε τη διπλωματική του εργασία για τη χρήση ΤΝ στον συλλαβισμό νοηματικής γλώσσας για άτομα με προβλήματα ακοής. Τέλος, έγινε επίδοση των πιστοποιητικών παρακολούθησης σε όσους και όσες συμμετείχαν στο πρόγραμμα.

Το σχολείο μας, παρά τις λιγοστές τεχνικές δυνατότητες και υποδομές, σε σύγκριση με τα τρία άλλα σχολεία που συμμετέχουν στο ΒRAIINS, κατάφερε να υλοποιήσει ένα πρόγραμμα διδακτικών δραστηριοτήτων για την Τεχνητή Νοημοσύνη εφάμιλλο των εταίρων μας.

Στην επιτυχή υλοποίηση του προγράμματος συνέβαλαν εκτός από τους εκπαιδευτικούς του σχολείου οι οικογένειες των μαθητών/μαθητριών που φιλοξένησαν στα σπίτια τους τα παιδιά από τις τρεις ευρωπαϊκές χώρες. Συνέβαλε επίσης πλήθος συμπατριωτών μας. Ευχαριστούμε θερμά τους εξής:

Τον Δήμο Καλυμνίων, τον Αντιδήμαρχο και Πρόεδρο της Ενιαίας Σχολικής Επιτροπής Β/θμιας Εκπ/σης κ. Νικήτα Γιαννικουρή, τον Διευθυντή των Τεχνικών Υπηρεσιών κ. Μιχαήλ Ζωγραφάκη, την Πολυδραστική Εταιρεία του Δήμου Καλυμνίων και τους τεχνίτες του Δήμου για τον ευπρεπισμότης αυλής του σχολείου,την κ. Ευαγγελίστρια Λελέκη καθώς και την κ. Μαρία Βρουβή-Λάμπου.

Τον κ. Γιώργο Χατζησμάλη από το Δημοτικό Γραφείο Τουρισμού για την ξενάγηση στο Ναυτικό Μουσείο Καλύμνου και τη γενικότερη στήριξη στις δράσεις μας.

Τον κ. Στέλιο Νικολάκη για τη διαφωτιστική ξενάγηση στην έκθεση-εργαστήριο επεξεργασίας φυσικών σπόγγων.

Το Λύκειο Ελληνίδων, την πρόεδρο κ. Καλλιόπη Κασσάρα και την Παρασκευή Τσαμπουνάρη, για την ξενάγηση στο Λαογραφικό Μουσείο.

Τον κ. Γιάννη Βαλσαμίδη και τον μαθητή του σχολείου μας Σταύρο Χατζάρα για την πολύ ωραία ξενάγηση στο Μουσείο Θαλασσίων Ευρημάτων Σταύρου Βαλσαμίδη.

Το Εμπορικό Επιμελητήριο Δωδ/σου, τουςσυμβούλους κ. Άγγελο Καλαθιανάκη και κ. Ιωάννη Νομικάριο για την παραχώρηση της αίθουσας του Εμπορικού Επιμελητηρίου Καλύμνου.

Τον αρχαιολόγο κ. Μιχαήλ Κουτελλά για τη διευκόλυνση που μας παρείχε και τις πολύτιμες πληροφορίες που μας έδωσε σχετικά με την ξενάγηση στον Χριστό της Ιερουσαλήμ.

Το Αρχαιολογικό Μουσείο Καλύμνου, τον κ. Κυριάκο Καφεντζή για την προθυμία του και την πολύ καλή συνεργασία που είχαμε.

Το Δημόσιο ΙΕΚ Καλύμνου, τον Διευθυντή κ. Νικόλαο Τσιούγκαρη, την Υποδιευθύντρια κ. Μαρία Ρήγα, τη chef κ.Νίκα Κωστοπούλου, τον chef κ. Έκτορα Εργά, την pastrychef κ. Σεβαστή Στάλα και όλους τουςσπουδαστές/τριες του ΙΕΚ Καλύμνου για την προθυμία τους.

Τα Αρτοποιεία «ΑΝΑΣΗ» για τη χορηγία τους.

Την Ομάδα Διάσωσης Καλύμνου, την κ.Αλεξάνδρα Ρωμανού για την πολύ καλή συνεργασία,τον κ. Λουκά Ντουρντουρέκα και τους εκπαιδευτές αναρρίχησης για την προθυμία τους να εκπαιδεύσουν και να επιβλέπουν την ασφαλή αναρρίχηση μαθητών/τριών σε πεδίο στα Αργινώντα.

Τις κυρίες Βίκυ Ανατολίτη και Αγγελική Πουλλά-Ανδρόνικου για τις υπέροχες τηγανίτες που μας έφτιαξαν.

Το «Καλύμνικο Σπίτι», την Ειρήνη και τη Νίκη Σκυλλά, οι οποίες καλοδέχθηκαν και ξενάγησαν τους επισκέπτες μας στον χώρο του μουσείου.

Τον Νικόλαο Κουτσουράη, απόφοιτοτουτμήματος Μηχανικών Πληροφοριακών και Επικοινωνιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου, ο οποίος συνέβαλε στο workshop του AppInventor και μας βοήθησε με την παρουσία του και την τεχνική υποστήριξη κατά την υλοποίηση των εργαστηρίων στον χώρο του σχολείου.

Το πρακτορείο ταξιδίων KalymnosTravelGroup για τη μεταφορά των μαθητών/τριών και εκπαιδευτικών.

Όλοι/ες οι συμμετέχοντες/ουσες στο πρόγραμμα erasmus BRAIINS, στην αυλή του 2ου ΓΕΛ Καλύμνου

Εργαστήριο χρήσης γλώσσας Python για εκπαίδευση του ανθρωποειδούς ρομπότ ΝΑΟ

Εργαστήριο για χρήση του λογισμικού AppInventor σε συνδυασμό με ΤΝ

Eργαστήριο για τη δημιουργική χρήση εφαρμογών ΤΝ

Εργαστήριο με παιχνίδια ρόλων για ηθικά ζητήματα της ΤΝ

Εργαστήριο με παιχνίδι ρόλων για ηθικά επικίνδυνες χρήσεις της ΤΝ

Επίσκεψη στο Αρχαιολογικό Μουσείο Καλύμνου

Επίσκεψη στον Χριστό της Ιερουσαλήμ

Η ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ, ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΚΑΙ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ/ΤΡΙΕΣ ΤΟΥ 2ου ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΑΛΥΜΝΟΥ