Συνεδρίασε η Γνωμοδοτική επιτροπή Καλύμνου για “θέματα ανέλκυσης απομάκρυνσης, ναυαγίων ή πλοίων” για χαρακτηρισμό ως επικίνδυνου του Φ/Γ πλοίου “BLUE SHARK”

358

Συνεδρίασε την Πέμπτη 18 Ιουλίου 2024 η Γνωμοδοτική επιτροπή Καλύμνου για “θέματα ανέλκυσης απομάκρυνσης, εξουδετέρωσης ναυαγίων ή πλοίων” για χαρακτηρισμό ως επικίνδυνου του Φ/Γ πλοίου “BLUE SHARK¨

Η συνεδρίαση πραγματοποιήθηκε στο γραφείο του Λιμενάρχη Καλύμνου, Προέδρου της επιτροπής , με θέμα την διατύπωση γνώμης για την δυνατότητα χαρακτηρισμού ως Επικίνδυνου -Επιβλαβούς του Φ/Γ πλοίου ¨BLUE SHARK¨ ,ΙΜΟ 9003770, σημαίας TOGO που βρίσκεται εκτός
θαλάσσιας ζώνης του ΔΛΤ Καλύμνου και εντός της τοπικής αρμοδιότητας του Λ/Χ Καλύμνου .

Παρόντες στη συνεδρίαση ήταν οι κάτωθι :
α) ΑΝΤΙΠΛΟΙΑΡΧΟΣ Λ.Σ. ΤΣΑΓΚΑΡΗΣ Θεόφιλος, Λιμενάρχης Καλύμνου, Πρόεδρος.
β) κ. ΜΟΥΣΕΛΛΗΣ Εμμανουήλ, εκπρόσωπος, Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου/Περιφερειακής Ενότητας Καλύμνου.
γ) κ. ΛΕΛΕΚΗΣ Μιχαήλ, εκπρόσωπος Δήμου Καλύμνου.
δ) κ. ΤΡΙΚΟΙΛΗΣ Αναστάσιος, εκπρόσωπος Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Καλύμνου.
ε) κ. ΝΟΜΙΚΑΡΙΟΣ Ιωάννης, εκπρόσωπος, Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου.
Γραμματέας της επιτροπής ο ΣΗΜΑΙΟΦΟΡΟΣ Λ.Σ. ΒΟΓΙΑΤΖΗΣ Δημήτριος

Τον λόγο έλαβε ο Πρόεδρος της Επιτροπής, ΑΝΤΙΠΛΟΙΑΡΧΟΣ Λ.Σ. ΤΣΑΓΚΑΡΗΣ Θεόφιλος, ο οποίος, αφού διαπίστωσε ότι υπάρχει νόμιμη απαρτία, μοίρασε ενημερωτικό υλικό στα μέλη της Επιτροπής και προχώρησε στην ανάλυση του θέματος που αναφέρεται στην πρόσκληση. Συγκεκριμένα, αναφέρθηκε στην ανάγκη λήψης απόφασης για την υπαγωγή ή μη στις διατάξεις του Ν.2881/01 (Α16) του Φ/Γ πλοίου «BLUE SHARΚ», ΙΜΟ 9003770, σημαίας TOGO που βρίσκεται αγκυροβολημένο έξωθεν Λιμένα Καλύμνου σε στίγμα φ:360 56.6’ Β , λ:270 0.1’ Α από τις 22-09-2023. Σε ανωτέρω πλοίο κατόπιν μηχανικής βλάβης και επιθεώρησης από αρμόδιο επιθεωρητή Paris MoU απαγορεύθηκε ο απόπλους, ενώ από Υπηρεσία μας έχουν επιβληθεί διοικητικές κυρώσεις συνολικού ύψους 19,500 ευρώ οποίες δεν έχουν εξοφληθεί.

Επί του πλοίου επιβαίνουν εννέα (9) άτομα ως πλήρωμα, έξι (6) υπήκοοι Ινδίας και τρείς (3) υπήκοοι Αιγύπτου. Το πλοίο είναι έμφορτο με 2.400 τόνους σιτηρά και με 60 τόνους diesel oil κατά δήλωση πλοιάρχου. Ανωτέρω πλοίο και πλήρωμα έχει εγκαταλειφθεί από πλοιοκτήτρια εταιρία ενώ κατά την παραμονή του στο αγκυροβόλιο πραγματοποιείται από τον ναυτικό πράκτορα του πλοίου τακτικός ανεφοδιασμός σε νερό, τρόφιμα, φάρμακα και πετρέλαιο για την λειτουργία της Η/Ζ.

Την 02- 01-2024 το Ε/Π-Α/Κ “ΣΤΥΛΙΑΝΗ” Ν. ΚΑΛ. 229 προσέκρουσε σε ως άνω πλοίο καθώς το τελευταίο δεν διέθετε φώτα καταστρώματος – αγκυροβολίας λόγω βλάβης Η/Ζ ενώ είχε εκδοθεί NAVTEX από Y.NA.N.Π./Α.Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ./Ε.Κ.Σ.Ε.Δ. Την 17-05-2024 διενεργήθηκε έκτακτη επιθεώρηση από ιδιώτη ναυπηγό-μηχανικό Νικολάκη Ματθαίο παρουσία στελεχών Υπηρεσία μας, από τις οποίες διαπιστώθηκε ότι υπήρχε εγκάρσια και διαμήκης κλίση με εξαιρετικά μικρό ύψος εξάλων λόγω εισροής υδάτων στο διαμέρισμα του «BOW THRUSTER ROOM». Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα την υπερβολική καταπόνηση και έθετε εν αμφιβόλω την επάρκεια της διαμήκους αντοχής του πλοίου. Την 18-05-2024
έγινε απάντληση υδάτων με συνδρομή αντλιών Ρ/Κ “ΠΟΘΗΤΟΣ” Ν.Π. 11615 ενώ την 20-05-2024 διενεργήθηκε εκ νέου έκτακτη επιθεώρηση από ιδιώτη ναυπηγό-μηχανικό Νικολάκη Ματθαίο παρουσία στελεχών Υπηρεσία μας, από την οποία διαπιστώθηκε η απάντληση της μεγαλύτερης ποσότητας του νερού που υπήρχε στο διαμέρισμα .

Σε πλοιοκτήτρια εταιρεία εν λόγω πλοίου έχουν ασκηθεί ασφαλιστικά μέτρα από επωνυμία ‘’ ΡΥΜΟΥΛΚΑ ΑΙΓΑΙΟΥ Ν.Ε.’’ καθώς και από τον κ. Σαρούκο Κωνσταντίνο του Μιχαήλ, ιδιοκτήτη ανωτέρω Α/Κ. Η πλοιοκτήτρια εταιρεία δεν ανταποκρίνεται στις
υποχρεώσεις της ως προς τις πληρωμές του πληρώματος και την τροφοδοσία τους με νερό και καύσιμα ούτε στις επανειλημμένες προσπάθειές μας για επικοινωνία μαζί τους. Επιπρόσθετα, σας γνωρίζεται ότι σύμφωνα με το από 08-07-2024 Minimum Safe Manning που κατατέθηκε σε Υπηρεσία μας ο αριθμός των μελών του πληρώματος εν λόγω πλοίου πρόκειται μειωθεί από εννέα (09) σε δύο (02),
γεγονός που καθιστά την υφιστάμενη κατάστασή του ακόμα πιο κρίσιμη. Λαμβάνοντας υπόψη το σύνολο των προαναφερθέντων κρίνεται αναγκαίος ο χαρακτηρισμός του Φ/Γ BLUE SHARK ως επικίνδυνο-επιβλαβές υπαγόμενο στις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 4 του Ν. 2881/01

Μετά την ενημέρωση και την πρόταση του Λιμενάρχη και Προέδρου της επιτροπής το λόγο πήραν τα άλλα μέλη της Επιτροπής

Με το πέρας της σύσκεψης η Γνωμοδοτική Επιτροπή ψήφισε ομόφωνα την υπαγωγή του Φ/ Γ «BLUE SHARΚ», ΙΜΟ 9003770 , σημαίας TOGO, στις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 4 και της παραγράφου 9 του άρθρου 2 του Ν. 2881/01, καθότι η όλη κατάστασή του δημιουργεί κίνδυνο βύθισής του και απειλή για την προστασία του περιβάλλοντος

Μετά την εν λόγω διατύπωση γνώμης από την Επιτροπή και τη διαβίβαση της στο Υπουργείο Ναυτιλίας, αναμένεται οι αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου να εκδηλώσουν άμεσα τις προβλεπόμενες ενέργειες για την απομάκρυνση του εν λόγω πλοίου από την Κάλυμνο.