Η πρόσφατη απόφαση της Υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη να μην επιστρέψει το εντυπωσιακό χάλκινο άγαλμα του Έφιππου Θωρακοφόρου στο Αρχαιολογικό Μουσείο Καλύμνου έχει προκαλέσει έντονη δυσαρέσκεια στην τοπική κοινωνία.
Η νέα απάντηση της υπουργού στην ερώτηση του Προέδρου της Ελληνικής Λύσης και Βουλευτή Κυριάκου Βελόπουλου αναδεικνύει για άλλη μια φορά τις διαφωνίες για τη διαχείριση των αρχαιοτήτων της Δωδεκανήσου και την ανάγκη διατήρησης της πολιτιστικής ταυτότητας του νησιού.
Το Ιστορικό του Θέματος
Το χάλκινο άγαλμα του Έφιππου Θωρακοφόρο, ένα μοναδικό έργο τέχνης που ανακαλύφθηκε τμηματικά σε θαλάσσια περιοχή κοντά στην Κάλυμνο, θεωρείται ένας ανεκτίμητος θησαυρός της ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς. Παρόλο που ανακαλύφθηκε στις θάλασσες της Καλύμνου, ο σχεδιασμός είναι πλέον να εκτεθεί στο νέο Εθνικό Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων στον Πειραιά, ως μέρος της προσπάθειας δημιουργίας μιας συλλογής που αναδεικνύει την ιστορία της ναυσιπλοΐας και του Αιγαίου.
Η τοπική κοινωνία της Καλύμνου, υποστηριζόμενη από Μητρόπολη, Επαρχείο, Δήμο ,Εκπαιδευτική κοινότητα , από βουλευτές και φορείς, έχει εκφράσει επανειλημμένα τη δυσαρέσκειά της για την απόφαση αυτή, τονίζοντας ότι το άγαλμα θα έπρεπε να επιστρέψει στο Αρχαιολογικό Μουσείο του νησιού, ενισχύοντας την πολιτιστική και τουριστική προβολή της Καλύμνου.
Η ερώτηση Βελόπουλου:
Η ερώτηση του Κυριάκου Βελόπουλου που κατατέθηκε στις 20 Νοεμβρίου 2024
Η Απάντηση της Υπουργού
Στην νέα επίσημη απάντησή της στον Κυριάκο Βελόπουλο , η Λίνα Μενδώνη επανέλαβε την πάγια θέση του Υπουργείου Πολιτισμού. Σύμφωνα με την υπουργό, το χάλκινο άγαλμα θα εκτεθεί στο νέο μουσείο του Πειραιά, καθώς εκεί εντάσσεται σε μια θεματική έκθεση που αναδεικνύει την ευρύτερη ιστορία του Αιγαίου και του ελληνικού πολιτισμού στη Μεσόγειο.
Όπως αναφέρει: «Το γλυπτό του Θωρακοφόρου θα εκτεθεί στο νέο Εθνικό Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων, όπου μαζί με άλλα ευρήματα και ναυάγια, αναδεικνύεται η ιστορία τόσο της ευρύτερης περιοχής της Καλύμνου και της Μικράς Ασίας, όσο και του Αιγαίου και, κυρίως, η ιστορία του ελληνικού πολιτισμού που επικράτησε στη μεγάλη θαλάσσια λεκάνη της Μεσογείου από την προϊστορική περίοδο, μεταφέροντας ιδέες και αξίες του Δυτικού Πολιτισμού».
Η υπουργός υπογράμμισε, ωστόσο, ότι σημαντικά άλλα εκθέματα, όπως η «Κυρά της Καλύμνου» και το “χάλκινο δελφίνι”, παραμένουν στο μουσείο του νησιού, καθώς έχουν εξαιρεθεί από τη μεταφορά στο νέο μουσείο.
Παραθέτουμε αυτούσια την απάντηση της Υπουργού στις 13 Δεκεμβρίου 2024
Το Διακύβευμα για την Κάλυμνο
Η υπόθεση αυτή αναδεικνύει ένα μεγαλύτερο ζήτημα σχετικά με την αποκέντρωση των πολιτιστικών θησαυρών της χώρας. Τοπικοί φορείς και πολίτες εκφράζουν ανησυχίες ότι η συγκέντρωση αρχαιοτήτων σε μεγάλα μουσεία της Αθήνας και του Πειραιά αποδυναμώνει την πολιτιστική και οικονομική δυναμική των νησιών.
Η επιστροφή του Έφιππου Θωρακοφόρου στην Κάλυμνο θα μπορούσε να ενισχύσει την ταυτότητα του Αρχαιολογικού Μουσείου του νησιού και να προσελκύσει περισσότερους επισκέπτες, συμβάλλοντας στην τοπική οικονομία και στη διεθνή προβολή της Καλύμνου ως αρχαιολογικού και πολιτιστικού προορισμού.
Η αντιπαράθεση γύρω από το χάλκινο άγαλμα του Θωρακοφόρου αναδεικνύει την ανάγκη για έναν διάλογο σχετικά με τη διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς της Ελλάδας. Το ζήτημα δεν αφορά μόνο τη θέση ενός εκθέματος, αλλά και το πώς η πολιτιστική μας ταυτότητα μπορεί να αναδειχθεί καλύτερα μέσα από τη σωστή ισορροπία μεταξύ κεντρικής διαχείρισης και τοπικής ανάδειξης.