3 μαθητές από την Κάλυμνο ξεχώρισαν στο πρόγραμμα ”STEMpoweringYouth” του Ιδρύματος Vodafone

1992

Μια καινοτόμα κατασκευή ενός 3D εκτυπωτή υλοποίησε μια ομάδα μαθητών για τον εξοπλισμό σχολικού εργαστηρίου στο νησί.

Το πρόγραμμα «STEMpoweringYouth»,που τον Φεβρουάριο του 2017 έφερε τα πρώτα δωρεάν εξωσχολικά εργαστήριαSTEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) σε απομακρυσμένες περιοχές της Ελλάδας, επιστρέφει. Μετά την επιτυχία του Α’ διμηνιαίου κύκλου μαθημάτων,το πρόγραμμα προχωράει στο Β’ κύκλο του σε 9 περιοχές της Ελλάδας, ανάμεσα στις οποίες και το νησί της Καλύμνου. Το «STEMpoweringYouth» εκφράζειτη φιλοσοφία «ConnectingforGood» που διέπει τη στρατηγική του Ιδρύματος Vodafone και οδηγεί στο σχεδιασμό και την υλοποίηση προγραμμάτων που αξιοποιούν την τεχνολογία για το κοινό καλό.

STEMpowering Youth | 3D Εκτυπωτής

Η πρωτοβουλία αυτή του Ιδρύματος Vodafone, σε συνεργασία με τον Μη Κερδοσκοπικό Οργανισμό Επιστήμη – Επικοινωνία – SciCo (ScienceCommunication) και την Ελληνογερμανική Αγωγή, θέτει τη χρήση τεχνολογίας στο επίκεντροτης εκπαίδευσηςμέσα από το σχεδιασμό και την υλοποίηση δωρεάν εξωσχολικών εργαστηρίων STEM για μαθητές γυμνασίων και λυκείων, σε απομακρυσμένες περιοχές της χώρας. Τα εργαστήρια εισάγουν την έννοια της “Καινοτομίας στην Τοπική Κοινωνία”, ενώ, παράλληλα, οι μαθητές αξιοποιούν και εφαρμόζουν τη STEMτεχνογνωσία για την επίλυση τοπικών προβλημάτων και προκλήσεων.

Στον Α’ κύκλο του προγράμματος που πραγματοποιήθηκε στην Κάλυμνο,την προηγούμενη σχολική χρονιά, μία ομάδα 3 μαθητών ξεχώρισε και διακρίθηκεμε ένα απαιτητικό ως προς το βαθμό δυσκολίας του εγχείρημα που αφορούσε στην κατασκευή ενός 3D εκτυπωτή. Χάρη στο πείσμα και την επιμονή των μαθητών,η πρόταση κατάφερε να εντυπωσιάσει και να διακριθεί ως μία από τις πιο καινοτόμες κατασκευές του «STEMpoweringYouth» και σήμερα αποτελεί πολύτιμο εξοπλισμό για το εργαστήρι του σχολείου αλλά και το μοναδικό 3D εκτυπωτή στο νησί της Καλύμνου.

«Χρησιμοποιήσαμε κομμάτια από παλιούς υπολογιστές για να κατασκευάσουμε τον 3D εκτυπωτή, κάναμε κάτι σαν ανακύκλωση. Πάντα μου άρεσε η 3D εκτύπωση, είχαμε δει με τα παιδιά της ομάδας κι ένα σχετικό βίντεο στο YouTube. Ο εκτυπωτής μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο εργαστήριο του σχολείου για να εκτυπώνουμε διάφορα κομμάτια για κατασκευές φυσικής και άλλων μαθημάτων» περιγράφει ο 16χρονος Ανδρέας από το 2ο Λύκειο Καλύμνου και ο Νικόλας, «συνεργάτης» του στο εγχείρημα και συμμαθητής του, συμπληρώνει:«Ο 3D εκτυπωτής που φτιάξαμε λιώνει πλαστικό και το εκτυπώνει σε διάφορα σχήματα με εντολές που του δίνουμε εμείς. Στην αρχή μας όλοι μας έλεγαν ότι είναι πολύ δύσκολο και όντως είχαμε πολλές δυσκολίες, αλλά τελικά τα καταφέραμε».

Και η Φυσικός, Γεωργία Τσιριγώτη, που είχε αναλάβει την καθοδήγηση των μαθητών της Καλύμνου, παραδέχεται ότι το συγκεκριμένο εγχείρημα είχε μεγάλο βαθμό δυσκολίας: «Στην αρχή τους είπα “ξεκινήστε με κάτι πιο απλό”. Το ήθελαν όμως πάρα πολύ. Εγώ δεν μπορούσα να βοηθήσω ιδιαίτερα τα παιδιά, το έφτιαξαν εντελώς μόνα τους με τη μικρή βοήθεια ενός συναδέλφου καθηγητή πληροφορικής.Αυτή όμως δεν είναι η χαρά ενός καθηγητή, να βλέπει τους μαθητές του να πηγαίνουν βήματα παραπέρα από τονίδιο;».

Για τους μαθητές, τα εργαστήρια «STEMpoweringYouth»αποτέλεσαν μια μοναδικήεμπειρία ζωής. «Όλα τα μαθήματα ήταν ενδιαφέροντα, αλλά μου άρεσε περισσότερο το Arduino γιατί εισαχθήκαμε στις αρχές της ρομποτικής. Τώρα μπορούμε να κατανοήσουμε περισσότερο πώς λειτουργεί η σχετική τεχνολογία και πώς μπορεί να βελτιωθεί» θυμάται ο Ανδρέας και ο Νικόλας συμπληρώνει: «Κι εμένα πιο πολύ μου άρεσε η εισαγωγή στην πλακέτα ανοιχτού κώδικα Arduino. Πλέον μπορώ να δω “πίσω” από τις τεχνολογίες και να καταλάβω αρκετά πράγματα».

Όμως και η καθηγήτριά τους βρήκε ιδιαίτεραενδιαφέροντα τα εργαστήρια “STEMpoweringYouth”, ενώ έθεσε και στόχους για τον Β’ Κύκλο του προγράμματος: «Το Πρόγραμμα “STEMpoweringYouth” ανταποκρίνεται σε μια μεγάλη ανάγκη των νησιών, όπου οι μαθητές δεν έχουν τις ίδιες ευκαιρίες εξωσχολικών δραστηριοτήτων με εκείνους των μεγαλουπόλεων. Παράλληλα, εμείς οι εκπαιδευτικοί ερχόμαστε σε επαφή με καινούρια εργαλεία των φυσικών επιστημών, επιμορφωνόμαστε πάνω στη STEM τεχνογνωσία και εφαρμόζουμε το πρότυπο βιωματικής και εφαρμοσμένης διδασκαλίας, πέρα και πάνω από τη θεωρία των σχολικών βιβλίων, για εμάς και τους μαθητές μας. Εύχομαι να κρατήσουμε τον πήχη εξίσου ψηλά και στον Β’ Κύκλο του Προγράμματος και να συνεχίσουμε να δημιουργούμε τις συνθήκες για τους μαθητές μας να ανακαλύψουν νέα ταλέντα και κλίσεις».

Το πρόγραμμα εκπαιδευτικών εργαστηρίων «STEMpoweringYouth» επιστρέφει με τον Β’ κύκλο εξωσχολικών εργαστηρίων στην Κάλυμνο, τη Ρόδο, την Πάτμο, την Κω, την Ξάνθη, την Κομοτηνή, το Διδυμότειχο, την Ορεστιάδα και τη Γλαύκη στα Πομακοχώρια, της Ρόδου, της Πάτμου, της Κω και της Καλύμνου, με τις τοπικέςκοινωνίες της Θράκης και των Δωδεκανήσων να ανυπομονούν να καλωσορίσουν τις νέες καινοτόμες εφευρέσεις των μαθητών.




Σάββας Δρόσος - Τοπογράφος Μηχανικός
Σάββας Δρόσος - Τοπογράφος Μηχανικός
Σάββας Δρόσος - Τοπογράφος Μηχανικός
Σάββας Δρόσος - Τοπογράφος Μηχανικός