Και το όνομα αυτού ……Κλεισθένης-Γράφει ο Μανώλης Μουσελλής

579

 

           Το πολυαναμενόμενο νομοσχέδιο, για την ανασυγκρότηση των δήμων και των περιφερειών δόθηκε προς διαβούλευση και το όνομα αυτού Κλεισθένης. Όνομα με διττή σημειολογία, αφού στην αρχαιότητα υπήρχαν δυο γνωστοί με το όνομα αυτό, Κλεισθένης ο τύραννος και Κλεισθένης ο αναμορφωτής και εγγονός του πρώτου. Μάλλον όμως τον δεύτερο ήθελαν να μας θυμίσουν. Όπως και να έχει πάντως, εμείς  αποχαιρετούμε του Καλλικράτη, που ομολογούμενος δεν είχε και μεγάλη διάρκεια, μόλις 8 έτη.

Ανεξάρτητα από την ονομασία του, οφείλουμε να ομολογήσουμε ότι φέρνει τομές(θετικές και αρνητικές) στα αυτοδιοικητικά μας πράγματα. Εμείς θα προσπαθήσουμε να δούμε τις σημαντικότερες αλλαγές αλλά και να κάνουμε μια καταγραφή των παραταξιακών δυνάμεων του δημοτικού μας συμβουλίου εάν οι εκλογές του 2014 είχαν γίνει με το υπό ψήφιση νομοσχέδιο.

 

  • Οι επόμενες δημοτικές εκλογές θα γίνουν στις 13/10/2019 και οι επαναληπτικές την επομένη Κυριακή.(Εδώ υπάρχει ένα συνταγματικό θέμα).
  • Η εκλογή των δημοτικών συμβούλων θα γίνεται από την πρώτη Κυριακή με βάση το εκλογικό μέτρο (ξεκάθαρη απλή αναλογική)
  • Η θητεία κάθε δημοτικής αρχής είναι τα τέσσερα έτη και όχι τα πέντε που έλεγε ο Καλλικράτης.
  • Ο αριθμός των υποψήφιων δημοτικών συμβούλων δεν πρέπει να ξεπερνά τις έδρες του δημοτικού συμβουλίου προσαυξημένος κατά 10%. Αυτό για το δικό μας δημοτικό συμβούλιο που έχει  27 έδρες  εάν προσθέσουμε και το 10% αυτού θα έχουμε σύνολο  30 υποψήφιων ανά παράταξη και όχι έως 54 που επέτρεπε ο Καλλικράτης.
  • Η αναλογία ανά φύλλο ορίζεται στο 40%. Κάθε παράταξη θα πρέπει να έχει τουλάχιστον 12 γυναίκες ή αν θέλετε τουλάχιστον 12 άντρες, σε αντίθεση με τον Καλλικράτη που επέβαλλε το όριο του 33%.
  • Αντιδήμαρχοι μπορεί να ορίζονται και από τις μειοψηφίες
  • Καθιερώνονται τα τοπικά δημοψηφίσματα για μεγάλα θέματα.
  • Θεσπίζει τον Δημοτικό Διαμεσολαβητή για προβλήματα πολιτών και Δήμου.
  • Επιτρέπει την σύσταση Δημοτικών Αναπτυξιακών Επιχειρήσεων
  • Δημιουργεί νομικό πλαίσιο για τις Διαδημοτικές Συνεργασίες.

 

Αυτά είναι τα θετικά σημεία άλλα όπως συνήθως συμβαίνει υπάρχουν και πολλά αρνητικά από τα οποία καταγράφω τα σημαντικότερα.

 

1) Κατατάσσει τις υπηρεσίες πρασίνου του Δήμου στα ανταποδοτικά τέλη, πράγμα μου σημαίνει αύξηση τελών για κάλυψη αυτών.

2) Καταργεί τον έλεγχο των Δημοτικών αποφάσεων από την αποκεντρωμένη διοίκηση και δημιουργεί επόπτες νομιμότητας που υπάγονται στη αρμοδιότητα του Υπουργείου Εσωτερικών.

3) Αναδιανομή των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (Κ.Α.Π.) με εισαγωγή δυσμενέστερων κριτηρίων.

4) Πολλαπλοί έλεγχοι στην διοίκηση των δήμων σε σημείο να βάλλεται το αυτοδιοίκητο τους.

Προσωπική άποψη πάντα καταγράφω και θεωρώ την απλή αναλογική ως το κυριότερο σημείο του νομοσχεδίου. Φυσικά το τέλειο θα ήταν να είχαμε δυο ψηφοδέλτια. Ένα για τους υποψηφίους δημάρχους και ένα για όλους τους υποψηφίους δημοτικούς συμβούλους. Αυτό όμως δεν γίνεται, κατά απαίτηση της Κ.Ε.Δ.Ε.(Συλλογικό όργανο των Δημάρχων),  αλλά έστω και έτσι κάτι θετικό θα φέρει, και εξηγώ το γιατί παρακάτω.

Ξεκινάμε με το να  δούμε τι συσχετισμοί θα υπήρχαν στο δημοτικό μας συμβούλιο εάν οι εκλογές του 2014 είχαν γίνει με το Κλεισθένη.

Για να το δούμε αυτό θα πρέπει να ξέρουμε το σύνολο των ψηφισάντων, του ψήφους που πήρε κάθε παράταξη και το σύνολο των εδρών του δημοτικού μας συμβουλίου.  Το τελευταίο είναι γνωστό το αναφέραμε και παραπάνω, 27 είναι το σύνολο των εδρών. Για  τα δυο πρώτα σύνολα θα συμβουλευτούμε την ιστοσελίδα του Υπουργείου Εσωτερικών.

Σύμφωνα λοιπόν μ’ αυτό οι παρατάξεις έλαβαν:

Γαλουζής 2817

Μαστροκούκος 2807

Διακομιχάλης 2132

Μαύρος 1219

Χούλλης 525

Σύνολο εγκύρων ψήφων 9500 για 27 έδρες.

Σύμφωνα με τον Κλεισθένη το νέο μέτρο εκλογής βρίσκατε εάν το σύνολο των ψήφων το διαιρέσουμε με τον αριθμό των εδρών, δηλαδή 9500/27= 351.85. Άρα οι 352 ψήφοι αποτελούν το όριο εκλογής μιας παράταξης.

Για να δούμε τώρα πόσες έδρες θα είχε λάβει κάθε παράταξη, απομένει να διαιρέσουμε τους ψήφους που πήρε διά το εκλογικό μετρό (352).

Γαλουζής 8(16) και επιπλέον ο Δήμαρχος

Μαστροκούκος 8(5)

Διακομιχάλης 6(3)

Μαύρος 3(2)

Χούλλης 2(1)

Οι πρώτοι αριθμοί δείχνουν τις έδρες με τον Κλεισθένη και εντός παρενθέσεως αυτές που κατέχουν τώρα με  τον Καλλικράτη.

Με βάσει λοιπόν την  παραπάνω κατανομή των εδρών, ο Γαλουζής που βγήκε δήμαρχος την δεύτερη Κυριακή, θα έπρεπε για να λειτουργήσει να συμπράξει μ’ ένα εκ των Μαστροκούκο ή Διακομιχάλη.

Επιτακτική λοιπόν η συνεργασία των παρατάξεων, ειδάλλως θα έπρεπε  από την πρώτη Κυριακή κάποιος να καταλάβει των 50% των ψήφων 4500 και άνω, γεγονός που φαντάζει αδύνατο για τα δεδομένα του νησιού μας.

Οι συνεργασίες αυτές πάντως, θα ήταν προτιμότερες από το να μας διοικεί όπως και τώρα το 30%.

Ο εκάστοτε δήμαρχος θα ελέγχεται  για τις αποφάσεις του από πραγματική πλειοψηφία και φυσικά κάτι απ’ ευθείας αναθέσεις θα πρέπει να θεωρούνται παρελθόν.

Σκηνές με λεκτικές ύβρεις και προσβολές δεν θα είχαν χώρο  σε ένα τέτοιο συμβούλιο, αφενός γιατί θα υπήρχε ισχυρή πλειοψηφία κα αφετέρου δε γιατί τα θέματα θα έπρεπε πρώτα να λειανθούν και μετά να έρθουν προς συζήτηση στο δημοτικό μας συμβούλιο.

Η απελευθέρωση υγιών δυνάμεων που μέχρι σήμερα αρνούνται να συμμετάσχουν στα κοινά του τόπου μας θα γίνει πλέον πιο εφικτή.

Βέβαια το νέο σύστημα από μόνο του δεν είναι πανάκεια. Χρειάζεται και η βοήθεια των πολιτών σε σχέση με τα κριτήρια των επίλογων του. Ψηφίζουμε και επιλέγουμε  με βάσει τις ικανότητες, τις γνώσεις και την δυνατότητα συνεργασιών που έχει ο υποψήφιος δήμαρχος και ο υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος.

Θεωρώ ότι αυτό που η κοινωνία μας ζητά έρχεται τώρα ο νέος νόμος να το επιβάλει. Ο λαός έχει την γνώση και την κουλτούρα και είναι έτοιμος να δεχτεί τις διαπαραταξιακές συνεργασίες, οι δημοτικές παρατάξεις είναι έτοιμες;