Το μοιραίο ταξίδι του “ΚΑΛΥΜΝΟΣ ΣΤΑΡ” .

3802

Συμπληρώθηκαν 20 ημέρες από την Κυριακή 1 Νοεμβρίου 2020 όταν στο σκάφος “ΚΑΛΥΜΝΟΣ ΣΤΑΡ” της ΑΝΕΚ  εν πλω από Κάλυμνο προς Πειραιά στην θαλάσσια περιοχή του διαύλου Νάξου-Κουφονήσια -Σχοινούσα εκδηλώθηκε πυρκαγιά με αποτέλεσμα την ολική καταστροφή και βύθιση του. Το 3μελές πλήρωμα του διασώθηκε και είναι καλά στην υγεία του .

Μέχρι σήμερα,  αναφορικά με το τραγικό συμβάν, οι μόνες επίσημες ανακοινώσεις είναι:

1. Η ανακοίνωση του  Αρχηγείου ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ.

2. Η γραπτή δήλωση του καπετάνιου του σκάφους Αντώνη Γεδεών.

3. Το δτ της ΑΝΕΚ της 1ης Νοεμβρίου 2020 των 4 γραμμών που αναφέρεται στη βύθιση του σκάφους.

Επίσης υπάρχει και η αμφιλεγόμενη συνέντευξη του Προέδρου της ΑΝΕΚ Γεωργίου Θανάτση σε τοπικό κανάλι σε δημοσιογράφο στη Ρόδο, όπου αναφέρθηκε σε δικές του πληροφορίες, έκανε εκτιμήσεις δίκην πραγματογνώμονα , ενώ ανέφερε και ανακριβή στοιχεία και γεγονότα.

Από εκεί και μετά στα αιτήματα των αντιπολιτεύσεων να ενημερωθούν είτε σε συνεδρίαση του ΔΣ είτε σε ΓΣ των μετόχων, η απάντηση από ΑΝΕΚ είναι ότι θα ενημερωθούν όλοι οι μέτοχοι της εταιρείας, όπως προβλέπει το καταστατικό της μετά τη ολοκλήρωση των αναγκαίων διαδικασιών

Μία γενική και αόριστη απάντηση, αφού είναι άγνωστο πότε αυτό πρόκειται να συμβεί.

Με το σημερινό μας δημοσίευμα δεν πρόκειται να ασχοληθούμε ούτε με το τραγικό συμβάν και τις συνθήκες που συνέβη, ούτε με τη διαχείριση της υπόθεσης μετά τη βύθιση του σκάφους από πλευράς ΑΝΕΚ

Θα κάνουμε μία αναφορά στο ιστορικό του σκάφους “ΚΑΛΥΜΝΟΣ ΣΤΑΡ” που κατέληξε άδοξα κι αν το  μοιραίο του ταξίδι την 1η Νοεμβρίου 2020 από Κάλυμνο στον Πειραιά για την ετήσια συντήρηση και επισκευή του μπορούσε να αποφευχθεί.

Τα στοιχεία που θα παρουσιάσουμε  αντλήσαμε από το αρχείο της έντυπης έκδοσης της εφημερίδας μας “ΝΗΣΙΩΤΙΚΗ ΔΙΑΔΡΟΜΗ” αλλά  και από έγγραφα και  δηλώσεις εκ μέρους της ΑΝΕΚ που είδαν το φως της δημοσιότητας με τις διαφορές  δικαιολογίες για την απόφαση που πήραν το “ΚΑΛΥΜΝΟΣ ΣΤΑΡ” να μεταβεί για την ετήσια επιθεώρηση σε ναυπηγείο στον Πειραιά και να μη πραγματοποιηθεί σε καρνάγιο της Καλύμνου ή της Κω.

ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΟΥ  “ΚΑΛΥΜΝΟΣ ΣΤΑΡ”

Το σκάφος “ΚΑΛΥΜΝΟΣ ΣΤΑΡ” ναυπηγήθηκε από το Ναυπηγείο  “EPSILON MARINE” του Ηλία Ελευθεράκη, ναυπηγού, στην Χαλκίδα το έτος 2006 επί Προέδρου της ΑΝΕΚ Μιχαήλ Λελέκη.

Το πλοίο ήταν εξ ολοκλήρου πλαστικό και κατασκευάστηκε σύμφωνα με σχέδια και οδηγίες που εκπονήθηκαν και  παραδόθηκαν από το Τεχνικό Ναυπηγικό Γραφείο  «EXANTAS MARINE SERVICES»,του Βασίλη Ψαρομπά, ναυπηγού.

Το πλοίο στοίχισε περίπου 800.000 ευρώ εκ των οποίων τα 285.000 ευρώ από το πρόγραμμα ΘΗΣΕΑΣ στο οποίο εντάχθηκε με απόφαση του τότε Περιφερειάρχη  Χ.Κόκκινου και  κατόπιν ενεργειών και σχετικού αιτήματος του τότε Δημάρχου Γ.Ρούσσου. Το υπόλοιπο ποσό καλύφθηκε από ΑΝΕΚ και με αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου.

 Στο σκάφος τοποθετήθηκαν 2 μηχανές της MTU.

Το πλοίο είχε μήκος 24,20 μήκος, 5,80 μέτρα πλάτος ,2.35 κοίλο.

Πρωτόκολλο επιβατών από 100-145 άτομα 

Η κατασκευή του ολοκληρώθηκε το καλοκαίρι του 2006 όποτε ήλθε και στην Κάλυμνο και ξεκίνησε τα δρομολόγια του στη γραμμή Κάλυμνος -Μαστιχάρι αντικαθιστώντας το μικρό ταχύπλοο “Κάλυμνος ντόλφιν” που στη συνέχεια πουλήθηκε

Στα  14 χρόνια λειτουργίας του η ετήσια συντήρηση -επιθεώρηση και κάποιες έκτακτες επισκευές γινόντουσαν σε καρνάγιο στην Κάλυμνο ή στην Κω.

Η ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΤΟΥ “ΚΑΛΥΜΝΟΣ ΣΤΑΡ” ΣΤΟΝ ΠΕΙΡΑΙΑ ΤΟ 2016-2017

Εξαίρεση αποτελεί η ετήσια επισκευή το τέλος του 2016 που πραγματοποιήθηκε με το σκάφος να μεταβαίνει στο Πέραμα.

 Η μετάβαση του σκάφους στον Πειραιά κρίθηκε αναγκαία από την τότε Διοίκηση της ΑΝΕΚ καθόσον είχαν προγραμματιστεί να πραγματοποιηθούν  εκτεταμένες Ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες επισκευής και συντήρησης καθώς και αντικατάσταση των 2 μηχανών ή ανακατασκευή αυτών.

Τελικά πραγματοποιήθηκε ολική ανακατασκευή των 2 μηχανών αφενός λόγω μικρότερου κόστους κι αφετέρου λόγω χρόνου παράδοσης νέων μηχανών από την ΜΤU που ξεπερνούσε τους 6 μήνες.

Το “ΚΑΛΥΜΝΟΣ ΣΤΑΡ” έφυγε από την Κάλυμνο για Πέραμα στις 11 Δεκεμβρίου 2016 και επέστρεψε μετά από 5 μήνες στις 17 Μαΐου 2017.

Η ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ-ΕΠΙΣΚΕΥΗ

Μετά από 5 ημέρες από την επιστροφή του σκάφους στην Κάλυμνο, τη Δευτέρα 22 Μαίου 2017  στις 11.00 το πρωί, στο Δημαρχιακό Μέγαρο η Διοίκηση της ΑΝΕΚ παρουσία του  Δημάρχου  Ιωάννη Γαλουζή,  παραχώρησε συνέντευξη σε όλα τα τοπικά ΜΜΕ σχετικά με τις εκτεταμένες Ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες επισκευής και συντήρησης που πραγματοποιήθηκαν στο ταχύπλοο σκάφος της Εταιρείας  «KALYMNOS STAR».  Από πλευράς Διοίκησης της ΑΝΕΚ παρόντες ο Πρόεδρος της Εταιρείας  Γιάννης Διαμαντής,ο αντιπρόεδρος της Γιώργος Παντελής ,ο Τεχνικός σύμβουλος Θωμάς Σκριβάνος και ο καπετάνιος του σκάφους Αντώνης Γεδεών.

 Σε μία λεπτομερή ενημέρωση κατέθεσαν όλα τα στοιχεία τεχνικά και οικονομικά για την επισκευή που έγινε στον Πειραιά λόγω της ανακατασκευής των 2 μηχανών, Να σημειώσουμε ότι το σκάφος μετέβη στις εγκαταστάσεις της εταιρείας “Ναυπηγεία Χαλκίτη Α.Ε” στο Πέραμα όπου παρέμεινε για 5 μήνες περίπου  ενώ οι μηχανές μετά την αφαίρεση τους μεταφέρθηκαν για ανακατασκευή στο συνεργείο “ΑΝΑΞΑΓΟΡΑΣ”. Συνολικά η ανακατασκευή  των 2 μηχανών στοίχισε 137.604 ευρώ. Οι εργασίες συν τα  έξοδα ενοικίου στο Ναυπηγείο ανήλθαν στο ποσό των 47.000 ευρώ. Σύνολο 184.604.

Η πρωτοβουλία αυτή τόσο του Δημάρχου όσο και την Διοίκησης της ΑΝΕΚ για την ενημέρωση των μετόχων και του Καλυμνιακού λαού ήταν μία θετική ενέργεια στα πλαίσια μιας εταιρείας που λειτούργησε με πλήρη διαφάνεια, δεν απέκρυψε τίποτα και   έδωσε απαντήσεις σε όποιες απορίες η ερωτήματα υπήρχαν .

Η ΕΠΙΜΟΝΗ ΤΗΣ ΣΗΜΕΡΙΝΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΤΗΣ ΑΝΕΚ ΝΑ ΣΤΕΙΛΕΙ ΤΟ ΣΚΑΦΟΣ  «ΚΑΛΥΜΝΟΣ ΣΤΑΡ» ΣΤΟΝ ΠΕΙΡΑΙΑ

 Στα 14 χρόνια ζωής του ‘ΚΑΛΥΜΝΟΣ ΣΤΑΡ” χρειάστηκε να πάει για ετήσια συντήρηση σε ναυπηγείο στον Πειραιά το τέλος του 2016 λόγω ανακατασκευής των μηχανών εκτεταμένες Ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες. Η τότε Διοίκηση δικαιολόγησε επαρκώς την αναγκαιότητα το σκάφος να μεταβεί στο Πέραμα για μία ολική συντήρηση -επισκευή δίνοντας στη δημοσιότητα όλα τα στοιχεία.

Αυτό όμως δεν συνέβη με τη σημερινή Διοίκηση της ΑΝΕΚ που τηρώντας μία αδικαιολόγητη μυστικοπάθεια και αποφεύγοντας να δημοσιοποιήσει την απόφαση της ότι το σκάφος θα μεταβεί στον Πειραιά με την έκδοση έστω ενός απλού δελτίου τύπου για τη στοιχειώδη ενημέρωση των μετόχων και του επιβατικού κοινού. Μία ενημέρωση που οφείλει να κάνει κάθε Ναυτιλιακή Εταιρεία, που θέλει να λέγεται σοβαρή, όταν μάλιστα η πλειονότητα των μετοχών ανήκει στο Δήμο.

 Η επιμονή της Διοίκησης ΑΝΕΚ και η μυστικοπάθεια που τήρησε να στείλει το σκάφος «ΚΑΛΥΜΝΟΣ ΣΤΑΡ» για την ετήσια συντήρηση-επισκευή στον Πειραιά , δημιουργεί εύλογα ερωτήματα

Τρία μόλις χρόνια μετά την μεγάλη επισκευή και ανακατασκευή των 2 μηχανών οι εργασίες που χρειαζόντουσαν να γίνουν στις μηχανές και τα περιφερειακά συστήματα καθώς και στο υπόλοιπο σκάφος ήταν ελάχιστες και θα μπορούσαν να γίνουν με τον καλύτερο τρόπο σε καρνάγιο της Καλύμνου

 Από τη πρώτη στιγμή που το kalymnos-news.gr πληροφορήθηκε την πρόθεση της Διοίκησης της ΑΝΕΚ να το στείλει στον Πειραιά αναδείξαμε το θέμα , ενώ αντιδράσεις υπήρξαν από τον επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας Ι. Μαστροκούκο και τον πρώην Πρόεδρο της Εταιρείας Μιχάλη Λέλεκη.

Ο Πρόεδρος της ΑΝΕΚ Γ.Θανάτσης με δύο δτ εξαπέλυσε  λεκτική επίθεση στον Ι.Μαστροκούκο και Μ.Λελέκη με ειρωνικές, απαξιωτικές και προσβλητικές εκφράσεις.

Σε δτ στις 22 Οκτωβρίου 2020 μόλις 9 ημέρες πριν την αναχώρηση του “ΚΑΛΥΜΝΟΣ ΣΤΑΡ” για Πειραιά και την ολοσχερή καταστροφή και βύθιση του,  ο Γ. Θανάτσης έγραφε «το ΔΣ δεν έχει ακόμη συζητήσει το θέμα,(της μετάβασης στον Πειραιά)  αλλά βλέπουμε κάτι φωστήρες συνεχώς να ρωτούν γι’ αυτό ,σαν αυτό να είναι το μείζων πρόβλημα της ΑΝΕΚ

Τελικά λήφθηκε απόφαση ,σύμφωνα με την ενημέρωση που δίνει η ΑΝΕΚ, από το ΔΣ και την Κυριακή 1 Νοεμβρίου 2020,στις 10.00 το πρωί  το ¨ΚΑΛΥΜΝΟΣ ΣΤΑΡ» αναχώρησε από το λιμάνι της Καλύμνου για Πειραιά με τη γνωστή κατάληξη, χωρίς να υπάρχει κάποια ανακοίνωση της Εταιρείας ως είθισται για την ενημέρωση μετόχων και επιβατικού κοινού.

ΟΙ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΑΝΕΚ ΜΕΤΑ ΤΟ ΤΡΑΓΙΚΟ ΣΥΜΒΑΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΗΣ ΝΑ ΣΤΕΙΛΕΙ ΤΟ ΣΚΑΦΟΣ ΣΤΟΝ ΠΕΙΡΑΙΑ

Μετά από το τραγικό συμβάν η Διοίκηση της ΑΝΕΚ επιδόθηκε σε μία προσπάθεια να δικαιολογήσει την απόφαση της, το σκάφος να πάει στον Πειραιά, επιδιώκοντας την αποφυγή καταλογισμού πολιτικών ευθυνών. προβάλλοντας μία σειρά δικαιολογιών που η μία αναιρούσε την άλλη,

Παραθέτουμε αυτές τις δικαιολογίες όπως τις έχουμε καταγράψει κατά χρονολογική σειρά που δημοσιοποιήθηκαν :

1. Ότι στην Κάλυμνο και στα Δωδεκάνησα δεν  υπάρχει συνεργείο που να είναι εξουσιοδοτημένο από την κατασκευάστρια εταιρεία του “ΚΑΛΥΜΝΟΣ ΣΤΑΡ”

2. Στο καρνάγιο στην Κάλυμνο δεν μπορούσε να γίνει η επισκευή καθόσον  η Διοίκηση είχε προ της αναχώρησης του πλοίου έγκυρη ενημέρωση από τον επιβλέποντα της επισκευής ότι όπως και κατά το παρελθόν δεν μπορούσε να σηκώσει το πλοίο με τις μηχανές ,ώστε να προβούν στην επισκευή καθώς και δεν είχε τα απαιτούμενα ύψη (1,40μ) ώστε να μπορεί να σηκωθεί το πλοίο και να γίνουν όλες οι εργασίες επισκευής που απαιτούνται κατά νόμο και ότι επιπλέον δεν έχει εξουσιοδοτημένο συνεργείο για την επισκευής των προπελών των αξόνων και των περιφερειακών εξαρτημάτων των μηχανών και θα αναγκαζόντουσαν υποχρεωτικά να αποταθούν στον Πειραιά

3.Ότι το ναυπηγείο στην Κάλυμνο δεν έχει άδεια λειτουργίας (και κατά συνέπεια δεν αναλαμβάνει καμιά αστική ή άλλη ευθύνη), κανένα συνεργείο από την εταιρεία των μηχανών δεν αναλάμβανε ευθύνες συντήρησης μέσα σ’ αυτό.

4.Υπήρχαν εισηγήσεις των Τεχνικών το πλοίο να μεταβεί στον Πειραιά.

5.Δεν ήταν συμφέρουσα η  επισκευή στην Κάλυμνο λόγω κόστους.

Η πλειονότητα των παραπάνω δικαιολογιών βρίθει από ανακρίβειες

Τα προηγούμενα χρόνια που η ετήσια συντήρηση -επισκευή γινόταν στην Κάλυμνο και μάλιστα ο σημερινός Πρόεδρος της ΑΝΕΚ με επιστολή του ευχαριστούσε τον ιδιοκτήτη του καρνάγιου, όλες αυτές οι δικαιολογίες που προβάλλονται σήμερα δεν ίσχυαν;

 Η ΑΠΩΛΕΙΑ ΤΟΥ “ΚΑΛΥΜΝΟΣ ΣΤΑΡ” ΘΑ ΕΙΧΕ ΑΠΟΦΕΥΧΘΕΙ

Αν η απόφαση της Διοίκησης της ΑΝΕΚ ήταν διαφορετική και το “ΚΑΛΥΜΝΟΣ ΣΤΑΡ” δεν χρειαζόταν να μεταβεί στον Πειραιά για ετήσια συντήρηση και αυτή γινόταν στην Κάλυμνο ή στην γειτονική Κω ,όπως γινόταν όλα τα προηγούμενα χρόνια, το τραγικό συμβάν θα είχε αποφευχθεί.

Και εδώ θα πρέπει να κάνουμε ένα σχολιασμό σε δήλωση του Προέδρου της ΑΝΕΚ Γ.Θανάτση που είπε μιλώντας σε δημοσιογράφο στη Ρόδο:

Από μία άποψη  ευλογώ το Θεό κύριε Τέρη  πραγματικά ευλογώ τον Θεό γιατί εκείνη την ημέρα το σκάφος εάν δεν έφευγε θα έκανε  δρομολόγια και θα είχαμε ποδηλατικούς αγώνες στην Κάλυμνο και ήταν τα σκάφη μας γεμάτα με παιδιά με αθλητές και με ποδήλατα. Καταλαβαίνετε Εαν γινόταν κάτι τέτοιο δεν τολμούμε μερικές φορές να σκεφτώ τι θα γινόταν εδώ εάν αυτό το ατύχημα γινόταν χωρίς ,μέσα στο στενό που κουβαλάμε τον κόσμο

Είναι φανερό ότι ο Γ.Θανάτσης δεν αντιλήφθηκε την επικινδυνότητα αυτού του επιχειρήματος που πρόβαλε.

Δηλαδή κατά τη λογική του Προέδρου της ΑΝΕΚ αν το τραγικό συμβάν δεν συνέβαινε στο δρομολόγιο προς Πειραιά θα μπορούσε να συμβεί σε δρομολόγιο του στο δίαυλο Κάλυμνος-Μαστιχάρι με γεμάτο επιβάτες το πλοίο. 

Μία υποθετική αναφορά του Προέδρου της ΑΝΕΚ που καμία λογική βάση δεν έχει και το ελάχιστο που κάνει είναι να πλήξει την αξιοπιστία της Εταιρείας και το αξιόπλοο των σκαφών της.

Επικίνδυνα πράγματα που μόνο ανευθυνότητα και ασχετοσύνη δείχνουν.

Αναμένουμε από τη Διοίκηση της ΑΝΕΚ να κάνει έστω και τώρα το αυτονόητο, αυτό που θα έπρεπε να κάνει πριν αναχωρήσει το σκάφος για Πειραιά, να  ενημερώσει τους μετόχους, το Δημοτικό συμβούλιο και τον Καλυμνιακό λαό για την απόφαση της το “ΚΑΛΥΜΝΟΣ ΣΤΑΡ” να μεταβεί στον Πειραιά για ετήσια συντήρηση -επισκευή, που είχε ως αποτέλεσμα στο μοιραίο ταξίδι μετάβασης να εκδηλωθεί η πυρκαγιά ,να καταστραφεί ολοσχερώς και τελικά να βυθιστεί το σκάφος.

Αυτό οφείλει η Διοίκηση της ΑΝΕΚ να το πράξει άμεσα και δεν υπάρχει καμία δικαιολογία ότι η ενημέρωση για την απόφαση που πάρθηκε, μπορεί να επηρεάσει έστω και στο ελάχιστο την προανακριτική διαδικασία και τη διεκδίκηση των αποζημιώσεων από την  ασφαλιστική Εταιρεία.




Σάββας Δρόσος - Τοπογράφος Μηχανικός
Σάββας Δρόσος - Τοπογράφος Μηχανικός
Σάββας Δρόσος - Τοπογράφος Μηχανικός
Σάββας Δρόσος - Τοπογράφος Μηχανικός